Τρίτη 17 Ιουνίου 2025

Μικροί Μετεωρολόγοι: Υλικό, ανάπτυξη και δράσεις του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων του ΙΕΠ

 1ο εργαστήρι: Παρατηρώ τον καιρό και τον φωτογραφίζω!

  • Οι μαθητές χρησιμοποιούν ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές και βγάζουν φωτογραφίες του ουρανού και του περιβάλλοντος χώρου ημέρες με διαφορετικές καιρικές συνθήκες (καλοκαιρία, συννεφιά, βροχή, χιονόπτωση…)





Τραβήξαμε φωτογραφίες με την εικόνα της αυλής μας σε διαφορετικές καιρικές μεταβολές!
Εκτός της αυλής μας...αλλά με το υπέροχο τοπίο της ομίχλης την άνοιξη!



  •  Χρησιμοποιούν τις φωτογραφίες τους για φτιάξουν ένα κολλάζ και συζητούν πως επηρεάζει ο καιρός τις ανθρώπινες δραστηριότητες.

 

  • Σε κάθε εναλλαγή του καιρού τα παιδιά συμπλήρωναν το παρακάτω φύλλο εργασίας, το οποίο προσάρμοσα για να είναι πιο εύκολο στην εκτύπωση και τη χρήση του από τα παιδιά του νηπιαγωγείου.



      Όπως παρατηρούμε τις εναλλαγές του καιρού από το παράθυρο της τάξης μας

    φτιάξαμε και μια κατασκευή με την εναλλαγή των εποχών!

 

2ο εργαστήρι: Τον καιρό τον "φτιάχνω" και τον βλέπω στον υπολογιστή!

  •  Οι μαθητές σχεδιάζουν στο χαρτί αλλά και στον υπολογιστή διάφορες εικόνες  καιρικών συνθηκών 

 


 
Στη συνέχεια βρήκαμε και εκτυπώσαμε σύμβολα του καιρού, τα παιδιά τα έβαψαν, τα έκοψαν, εξηγήσαμε τι μπορεί να σημαίνει το κάθε ένα από αυτά και τα παρουσίασαν στην τάξη.


  •  Οι μαθητές παρατηρούν στον υπολογιστή τους χάρτες του καιρού που τους ενημερώνουν καθημερινά για τις καιρικές συνθήκες.

 

  • Και σαν μετεωρολόγοι που είμαστε, κάναμε και τις προβλέψεις μας! Το κάθε παιδί έβαζε τον επιστήμονά του σε αυτό το σύμβολο που πίστευε ότι θα αντιπροσωπεύει τον καιρό της επόμενης μέρας!

 


3ο εργαστήρι: Καιρός και ρομποτική!

Ας παίξουμε ένα παιχνίδι προετοιμασίας και γνωριμίας με την BeeBot!

Δοκιμάστε να κινηθείτε όπως η μελισσούλα πάνω στα πλακάκια της τάξης ή της αυλής του σχολείου.

  • Ας κάνουμε το παιχνίδι λίγο πιο δύσκολο. Χωρίζεστε σε ομάδες, τα μέλη κάθε ομάδας συνεργάζονται και ένας/μια μαθητής /μαθήτρια κάνει τη «μελισσούλα»,
  • από μια άλλη ομάδα καθορίζουν σε πιο πλακάκι πρέπει να φτάσει η «μελισσούλα»,
  • τα μέλη της πρώτης ομάδας σκέφτονται και προτείνουν τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει,
  • αφού συμφωνήσουν όλοι η «μελισσούλα» ακολουθεί τα βήματα, όπως τα αποφασίσανε τα μέλη της ομάδας της,
  • στη συνέχεια αλλάζουν οι ομάδες,
  • όταν όλα τα παιδιά κάνουν τη «μελισσούλα» κερδίζει η ομάδα που κατάφερε να οδηγήσει τη «μελισσούλα» της περισσότερες φορές στον τερματισμό.

Πρόταση: Δοκιμάστε να βάλετε και εμπόδια, ώστε να κάνετε πιο δύσκολη την διαδρομή της μελισσούλας.
Συγχαρητήρια καταφέρατε να φτιάξετε το πρώτο δικό σας πρόγραμμα υπολογιστή για να καθοδηγήσετε τη «μελισσούλα σας»

  •  Οι μαθητές σε ομάδες δημιουργούν ταμπλό και μαθαίνουν να προγραμματίζουν τα επιδαπέδια ρομπότ να κινούνται πάνω στο ταμπλό αποκτώντας δεξιότητες χωρικής κίνησης.

  


  •  Οι μαθητές κατασκευάζουν επιτραπέζια παιχνίδια με εικόνες των καιρικών φαινομένων (από τις φωτογραφίες που τράβηξαν ή με ζωγραφιές τους). Πρώτα φτιάχνουμε με τα σύμβολα του καιρού που ετοίμασαν τα παιδιά, ένα παιχνίδι μνήμης!

 

  • Μετά με τις ίδιες κάρτες φτιάχνουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι για τη μελισσούλα μας! Τα παιδιά προγραμματίζουν τα Beebot να πηγαίνει στην επιθυμητή θέση.

 4ο εργαστήρι: Μετεωρολόγος γίνομαι κι εγώ!

  •  Οι μαθητές κατασκευάζουν τα δικά τους μετεωρολογικά όργανα με ανακυκλώσιμα υλικά
    (φτιάχνουν με απλά υλικά βροχόμετρα, ανεμοδείκτες..)


Μια βροχερή μέρα τα παιδιά τοποθέτησαν μια κανάτα με μεζούρα, σε ένα σημείο της αυλής που βρεχόταν από την βροχή και την επόμενη μέρα μετρήσαμε πόσο έβρεξε! Τις μετρήσεις αυτές τις κάναμε σε κάθε βροχερή μέρα και συγκρίναμε τους αριθμούς!

Κατασκευάσαμε και ανεμοδούρα για να παρατηρούμε την δύναμη και την κατεύθυνση του αέρα με στεφάνι και κορδέλες

  

Πριν το κρεμάσουμε στο δέντρο μας, κάναμε και τις δοκιμές και τα πειράματά μας! 

Είδαμε προς ποια κατεύθυνση κινούνται οι κορδέλες ανάλογα με την πλευρά του ανέμου και

διαπιστώσαμε πως όταν φυσάει ένα παιδί, κουνιούνται λίγο οι κορδέλες... Όταν φυσάμε περισσότεροι όμως, τότε κουνιούνται περισσότερο οι κορδέλες της ανεμοδούρας μας! Και τώρα που είδαμε πως λειτουργεί, διαλέξαμε ένα δέντρο για να την τοποθετήσουμε!


5ο εργαστήρι: Καταγράφω τον καιρό!

  •  Συλλέγουν δεδομένα και δημιουργούν πίνακες και γραφήματα. Το φύλλο καταγραφής είναι της συναδέλφου Ανθή Ζήση. Μπορείτε να το βρείτε ΕΔΩ
  • Κάναμε καθημερινά καταγραφές του καιρού και με βάση αυτές βγάλαμε συμπεράσματα για τις καιρικές συνθήκες κάθε μήνα αλλά καταλήξαμε και σε δημιουργία πίνακα στατιστικών!


 

Καθημερινά καταγράφαμε τον καιρό σε αυτόν τον πίνακα. Εκτυπώστε τον σε Α3 για να είναι πιο εύχρηστος.

6ο εργαστήρι: Παρατηρώ στην πράξη τη δύναμη του αέρα και του φωτός!

 Η δύναμη του αέρα κινεί τον ανεμόμυλο και αυτός αλέθει το σιτάρι!

Κινεί ακόμα και πειρατικά καράβια! 

 

Μα πως τα καταφέρνει; Πάμε να κάνουμε ένα πείραμα! 

Παρατηρήσαμε ακόμα, πως όταν φυσάμε αέρα στο νερό, δημιουργούνται κύματα!!!

 

                                                 Όσο πιο δυνατά, τόσο πιο μεγάλα!

Αφού παρατηρήσαμε πόσο δυνατός είναι ο αέρας καλέσαμε στην τάξη μας τον πιλότο κ. Ηλία Τσίτσιο για να μας εξηγήσει πως μπορεί ο αέρας και σηκώνει ακόμα και το βαρύ το αεροπλάνο!

Και ο καλός μας ο πιλότος, μας τα εξήγησε όλα! Μας είπε για το σχήμα των φτερών και του αεροπλάνου, για τα "κύματα" του αέρα, μας έδειξε το εσωτερικό των αεροπλάνων, μας εξήγησε πως πετάνε τα ελικόπτερα και χίλια δυο πράγματα!

Άκουσε με υπομονή και απάντησε με χαρά σε όλες τις ερωτήσεις των παιδιών μας και τώρα είμαστε έτοιμοι να γίνουμε πιλότοι κι εμείς με τη σειρά μας!



Κ.Τσίτσιο σας ευχαριστούμε θερμά!


Επίσης κάναμε παιχνίδια με το φως και την σκιά από την ομάδα του "Περιπλανόμενου Μουσείου" για την ιστορία του θεάτρου σκιών!


7ο εργαστήρι: Διάχυση των αποτελεσμάτων

  • Οι μαθητές τοιχοκολλούν τους χάρτες που δημιουργούν σε εμφανές σημείο στο χώρο του σχολείου για να ενημερώνονται και οι συμμαθητές τους.
  • Οι μαθητές παρουσιάζουν τη δουλειά τους.



 



 

Νηπιαγωγείο εν όψ-e Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting